Rose Bronze Gallery - Rosewood Hotel

Tony Chi and Associates, London, 2013

Materials: polished copper – plated brass

The Rosewood Hotel in London is located in a monumental Edwardian neoclassical building designed in 1914 by the architect H. Percy Monckton, once the headquarters of the Pearl Assurance Company on High Holborn, near Covent Garden and the Royal Opera House. Tony Chi has listened to the atmospheres of the past, adapting to the heritage regulations applied to specific parts of the construction, to intervene with great care and orchestration without avoiding the contemporary image that is a part of all his projects, mostly for the creation of luxury spaces. Among the various episodes of the rich, choral staging of the interiors of this exclusive hotel, based on contrasts and a sense of surprise, the Rose Bronze Gallery is undoubtedly one of the most extensive and most successful.

Strategically located as a filter of access and a surprising circulation space, this long narrow zone parallel to the entrance facade is formed by two long, complementary glass walls paced by a regular grid and an overall figure that is a reminder of the jardins d’hiver connected to the indoor spaces of large country estates, but also of 19th-century greenhouses and the large glass pavilions of the jardins des plantes. 

The feature that functions here as a conceptual leap and winning move, making the place immediately contemporary while avoiding a logic of revival, is the materic impact of the casements that define the space. That particular rose tone of copper that has not aged, plated here over a brass structure, makes crossing this unusual threshold a unique spatial experience. Marzorati Ronchetti has overseen the entire production, developing definitive drawings for every detail, from the overall figure to the circular handle split into two symmetrical sectors.

Il Rosewood Hotel londinese è ubicato nel monumentale edificio neoclassico edoardiano progettato nel 1914 dall’architetto H. Percy Monckton, sede un tempo della Pearl Assurance Company sulla High Holborn, nei pressi di Covent Garden e della Royal Opera House. Tony Chi nell’ascolto delle atmosfere di un tempo, dei vincoli di tutela che insistono su specifiche parti della costruzione, ha saputo intervenire con attenzione e regia d’insieme senza rinunciare tuttavia al segno contemporaneo che è presente in ognuno dei suoi interventi, legati in gran parte al mondo degli spazi del lusso. Tra i vari episodi compiuti che compongono la ricca e corale scena degli interni di questo esclusivo Hotel, giocata su contrappunti e senso di sorpresa, la Rose Bronze Gallery, è certamente uno dei più estesi e riuscito.

Ubicata in modo strategico quale filtro di accesso e sorprendente spazio distributivo, questo spazio lungo e stretto parallelo alla facciata dell’ingresso, è formato da due lunghe e complementari pareti vetrate scandite da una maglia regolare e da una figura d’insieme che ricorda i jardins d’hiver legati agli spazi interni delle grandi dimore di campagna, ma anche le serre ottocentesche e i grandi padiglioni in vetro dei jardins des plantes.

Quello che qui gioca quale scarto e mossa vincente, quello che nell’immediato rende contemporaneo e non legato alla logica del revival il tema del progetto è l’aspetto materico dato agli infissi che definiscono lo spazio. Quella particolare tonalità di rosa del rame non invecchiato, placcato qui sulla struttura di ottone, rende l’attraversare questa inusitata soglia, uno spazio esperienziale. Marzorati Ronchetti ha curato l’intera produzione, sviluppando i disegni esecutivi in ogni dettaglio, dalla figura d’insieme alla maniglia circolare spezzata in due settori simmetrici